אדריכלות, קבלנות

היתר וטופס 4 איך מתחילים?

אחרי תהליך ארוך ומרגש, מלא בעליות (אך בדרך כלל גם לא חף ממורדות) אשר טמון בבניית בית, מגיע אחד מהרגעים החשובים והמשמעותיים, הרגע של קבלת טופס 4 – אותו טופס שמעיד כי ניתן לאכלס את אותו הבית החדש – ובמילים אחרות, הטופס שיאפשר לכם סופסוף לחבר את הבית לכל התשתיות הנדרשות ולעבור ולגור בבית החדש שלכם.
אבל, רגע לפני ההתרגשות המצופה, יש עוד בירוקרטיה בה עולה הצורך לקחת חלק – הבירוקרטיה אשר טמונה בדרך לקבלת אותו הטופס.
אם זאת הפעם הראשונה בה אתם עושים צעדים אשר מטרתם, קבלת טופס 4, בכוחו של מאמר זה להקל עליכם.

טופס 4 – קווים לדמותו
אז בשלב הראשון, חשוב להבין מה זה בכלל אותו טופס 4, מה המשמעות שלו ולמה צריך אותו.
ובכן, טופס 4 הוא טופס אשר מסופק על ידי הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה.
טופס זה מהווה למעשה את אישור האכלוס של הבית, הניתן מהרשות המקומית לבעל הבית.
טופס 4 מהווה הבטחה לרשות המקומית, כי הבית אכן עומד בקריטריונים אשר מוגדרים בחוק ושכל האלמנטים המהווים חלק ממנו, עומדים בתקנים הנדרשים.
לאחר שהטופס ימולא ויהיה חתום כמתבקש, הוא למעשה יהווה כתנאי הכרחי לקבלת האישור לאכלוס הבית.
מטרתו של טופס 4 היא למעשה, לאפשר לוועדה המקומית לתכנון ולבנייה לבצע בדיקות שונות, אשר ייעודן לוודא שהמבנה המדובר, נבנה בהתאם לתוכניות הבנייה אשר אושרו בעבורו.
האם הושמו הדגשים הנדרשים על נושאים כמו: חשמל, בטיחות מפני אש? האם הוא בכלל קיבל את כל האישורים הרלוונטיים מאנשי מקצוע, אשר מעידים על בטיחותו?
כאמור, טופס 4 אמור להסדיר ולהבטיח את כל הפרטים הללו. 
מי שתוהה איך הוא משיג טופס 4, אז כל מה שהוא צריך לעשות, זה להיכנס לאתר האינטרנט של הרשות המקומית ולהוריד את הטופס – אם הטופס לא נמצא, ניתן לפנות לגורמים הרלוונטיים ולברר איך ניתן לבל את ה טופס המדובר.

מי צריך טופס 4?
טופס 4 מהווה כאמור, כאישור לאכלוס המבנה. מדובר בטופס שהינו חובה על פי חוק והינו דרישה של המדינה, מבעלי נכס חדש או מבעלי נכס ישן אשר עבר שינויים מבניים, אשר הצריכו קבלת היתר בניה.
טופס 4 נדרש לא רק במקרים של מבנים אשר מיועדים למגורים, אלא גם עבור מבנים המיועדים למטרות אחרות כמו תעשייה או מסחר.
כאן חשוב לציין, כי מכיוון שטופס זה דורש בירוקרטיה מורכבת ומצריך אישורים רבים, יהיו כאלו שלא יבינו את ההצדקה אשר עומדת מאחוריו – אבל, חשוב להבין שטופס זה מאשר למעשה, את בטיחותו של המבנה למגורים – וכאשר מדובר בבטיחות אי אפשר באמת לקחת סיכונים מיותרים או לעשות פשרות. 

באלו תנאים יש לעמוד בכדי לקבל טופס 4?
ראשית כל, מבחינת הוועדה לתכנון ובנייה, קיימת חובה שבעל ההיתר, הוא זה שיהיה אחראי על הגשת טופס 4.
בכדי שהטופס אכן יתקבל, מלבד בעל ההיתר, אמורות להופיע על גבי הטופס גם החתימות של עורך הבקשה ומודד מוסמך – אשר אמורים לאשר את הסעיפים השונים אשר מופיעים באותו הטופס.
לצד הטופס החתום יש להוסיף גם מספר אישורים ובין היתר:

  • בדיקה של מודד ושל אדריכל, אשר אמורה לאשר כי קיימת התאמה בין היתר הבנייה, היתר הבנייה ומיקום החלקה והגוש לבין הדרך בה הבנייה התבצעה בפועל.
  • בדיקה אשר מאשרת כי מערכות האינסטלציה והניקוז אשר הותקנו במבנה, עומדות בכל התקנים הנדרשים.
  • בדיקה מטעם חברת הגז, אשר מאשרת כי מערכת הגז הינה תקינה וכמובן, עומדת בתקנים הנדרשים. 
  • בדיקת מהנדס אשר ייעודה לאשר כי המבנה אכן מתאים ובטוח עבור מגורים.
  • בדיקה אשר מאשרת את הנושא של תקינות הבטון בקונסטרוקציה של אותו המבנה.
  • בדיקה אשר מאשרת כי במידה והוקמו מבנים זמניים בשטח הם פונו מהמקום. 
  • אישור מטעם מכון התקנים לגבי הנושא של איטום המרחבים המוגנים במבנה. 
  • אישור על ביצוע חיטוי של צנרת המים. 
  • בדיקה אשר בוצעה על ידי מכבי אש ואישרה שהמבנה עומד בתקני האש הנדרשים – מדובר באישור אשר רבים מתייחסים אליו כמורכב ביותר, מכיוון שבהליך הבדיקות המבוצעות, יש לקחת בחשבון את כלל התרחישים האפשריים לשריפה ולוודא שהמבנה אכן מוגן מפניהם. 
  • התחייבויות אשר אינן תלויות – ישנם מקרים בהם בכדי לקבל טופס 4, יהיה צורך להגיש אישורים הקשורים לסיבות אשר אינן תלויות ביזמים או בקבלנים. לדוגמא, מקרים כמו בניית מוסדות חינוך טרם אכלוס, סלילת כביש טרם אכלוס וכיוצא בזה.. – מקרים שכאלו, עלולים למנוע את אכלוס המבנה, למרות שהיזם מבחינתו השלים את כל מה שנדרש ממנו. 

כאמור, מדובר בלא מעט אישורים, אך בכדי לקבל את טופס 4 המבוקש ולהתחיל באכלוס המבנה, יש להגיש את כולם ולוודא שהם חתומים על ידי אנשי המקצוע הרלוונטיים – בהתאם למה שנדרש (אין קיצור דרך ולא ניתן לפסוח על חלק מהאישורים – אלא במקרים בהם האישורים נדרשים רק למבנים ציבוריים ומדובר במבנה למגורים ולהפך).
יש להגיש את כל האישורים המדוברים ביחד – כאשר, המטרה של כלל הטפסים יחדיו, היא להוכיח כי אותו המבנה, אכן נבנה תוך התבסס על המוסכם והמבנה הינו בטוח וראוי לאכלוס. 

בחירת אנשי המקצוע הרלוונטיים
בכדי לקצר ככל הניתן את התהליכים ולקבל טופס 4 בצורה המהירה וה"חלקה" ביותר האפשרית. ההמלצה היא לא להתפשר על הרמה המקצועית, האמינות והמוניטין של אותם אנשי המקצוע אשר אמורים להעניק את האישורים הרלוונטיים המדוברים.
יש לזכור, כי גם הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה וגם הרשות המקומית אמורות להיכנס בשלב הבא לתמונה ולבצע בדיקות משלהן ובכדי שבבדיקות אלו לא יתגלו ליקויים שונים – אשר עלולים לעכב את קבלת הטופס בפרק זמן נוסף, ההמלצה היא לעשות כל מה שניתן בכדי להבטיח שליקויים כאלו לא יתגלו בפועל.
כאמור, אנשי מקצוע מנוסים, ידעו לבצע את כל הבדיקות הנכונות, אשר נדרשות במסגרת הטופס – כולל שימת דגש על הפרטים הכביכול קטנים ולמעשה, לעשות כל שביכולתם בכדי שהלקוחות שלהם יזכו לקבל את אותו טופס 4 המיוחל, בפרק הזמן הקצר ביותר שמתאפשר.
כאן חשוב לציין שבחירת אנשי מקצוע מנוסים, היא חשובה לא רק לצורך הטופס, אלא גם לצורך ההבטחה שבסופו של תהליך, המבנה יהיה בטיחותי.

הבדיקות של הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה
אז כאמור, בשלב הראשון הטופס נבדק וכך גם כל המסמכים הנלווים אשר אמורים להיות מצורפים אליו.
במידה וכל הטפסים הללו אושרו, ניתן להתקדם לשלב הבא, השלב בו למעשה, הרשות המקומית בעצמה, אמורה להעניק את האישור שלה על אותו המבנה.
יש לקחת נשימה עמוקה בשלב הזה, מכיוון שהוא טומן בחובו לא מעט בירוקרטיה (בשלב זה, עלולים לצוץ גם מיני עיכובים שונים שיש לקחת בחשבון) – כאשר, יש לעבור בין כל המחלקות ברשות המקומות אשר אחראיות על מתן האישורים הרלוונטיים ולקבל מכל אחת מהן את החתימה ואת האישור הנדרש.
רק לאחר שיתקבלו כל האישורים הרלוונטיים ניתן יהיה לחבר את הבית לתשתיות, חשמל, תקשורת (טלפון, אינטרנט וכבלים) ומים ולמעשה, לבצע את ההכנות האחרונות לקראת המגורים בבית.
ברגע, שטופס 4 קיבל את כל האישורים הרלוונטיים, בעל המבנה יכול לאכלס אותו בהתאם לרצונו ולבחירתו.

מה עושים במקרים בהם התגלו ליקויים?
יש לא מעט מקרים בהם טופס 4 לא מקבל את האישור, בעקבות ליקויים אשר מתגלים בבדיקות.
במקרה כזה, מה שיידרש לעשות, זה לפנות לאיש מקצוע מנוסה, אשר ידע לפענח באלו ליקויים מדובר ומה צריך לעשות ולמי יש לפנות בכדי לתקן את אותם הליקויים.
כאמור, הליקויים יכולים להיות מורכבים ולדרוש עבודה  – כאשר, מי שעובד עם קבלן, יוכל לבדוק בהסכם אם האחריות לטפל בהם מוטלת עליו. יחד עם זאת, ליקויים יכולים להיחשב גם כקלים ויותר בירוקרטיים ובמקרה כזה, מומלץ להיוועץ באנשי מקצוע מטעם הרשויות בכדי לוודא מה ניתן לעשות על מנת לתקן אותם. 

טופס 5 – קווים לדמותו
טופס 5 מהווה למעשה את תעודת האכלוס והיא ניתנת לבעל ההיתר, רק כשנה לאחר האישור של טופס 4 ניתן (בזמן הזה, המבנה כאמור, כבר יכול להיות מאוכלס).
טופס 5 מהווה כאישור רשמי לאכלוס המבנה – כאשר, בכדי לקבל את הטופס הזה, המבנה אמור לעבור בדיקות אשר יבוצעו על ידי מהנדס העיר – כאשר, מטרתן של הבדיקות, הינן לוודא כי במידה והיו ליקויים הם תוקנו וכי כל העבודות אשר בוצעו, בוצעו בהתאם לחוק ובהתבסס על היתר הבניה.
בכדי לקבל טופס 5, יש צורך בקבלת אישורים נוספים ובין היתר: אישור מתאגיד המים על כך שאין חובות על צריכת מים, אישור מחברת החשמל אשר מאשרת כי המבנה אכן חובר לחשמל קבוע, אישור מטעם הרשות המקומית על כך שכל האגרות וההיטלים הנדרשים אכן שולמו.
רק לאחר שכל האישורים המדוברים יתקבלו, כמו גם, לאחר שהמהנדס ישלים את הבדיקה וייתן את האישור, תוענק התעודה הרשמית לאכלוס המבנה (טופס 5). 

קשיים אשר עלולים לעלות בקבלת טופס 4
הדרך לקבלת טופס 4 ככלל, איננה פשוטה ודורשת סבלנות רבה, מתוך הבנה שהדרך לקבלת האישור טומנת בחובה לא מעט הליכים בירוקרטיים.
יחד עם זאת, בעוד שיש אנשים אשר יצלחו את הדרך הזאת בצורה יחסית חלקה, אחרים ימצאו את עצמם מתמודדים עם קשיים לא פשוטים בדרך לקבל הטופס.
למעשה, הרשות המקומית לא תמיד ממהרת להעניק את האישור למבקשים – והיא תסכים להעניק את האישור, רק אחרי שהיא תוודא שהבית חף באופן מוחלט ממה שהיא מחשיבה כליקויים (גם אם אותם ליקויים יכולים להיראות למבקשי האישור, כמינוריים או אפילו קטנוניים).
חשוב לזכור, שלרשות אין שום אינטרס להתעלל או לעשות דווקא לתושבים אשר מבקשים לקבל טופס 4. המטרה שלה, היא לוודא שהמבנה אכן בטוח וראוי לאכלוס ושחברות החשמל, המים, הגז והתקשורת, יכולות למעשה, לבצע את עבודתן ולחבר את הבית לתשתיות הנדרשות.  
בגדול, אם הוועדה לא אישרה את הטופס, אין מה לעשות מלבד לפעול בכדי לתקן את הליקויים שיתגלו, מכיוון שבלי הטופס, לא ניתן לאכלס את הבית כחוק – וכאמור, אם עברתם את כל השלבים של בניית הבית והגעתם עד לכן, אז סביר להניח שלא תתנו לעניין הזה לייאש אתכם.

טופס 4 לנכסים ישנים
עד עכשיו המאמר עסק בטופס 4 עבור בתים חדשים, אך חשוב להיות מודעים שישנם מקרים בהם, גם בעלי נכסים ישנים יידרשו להוציא טופס 4.
מדובר במקרים בהם התקבלה החלטה לבצע שינויים מבניים מהותיים באותם הנכסים ישנים – כאשר, בכדי לבצע שינויים אלו מלכתחילה, יש צורך בקבלה של היתר בנייה.
גם במקרים של מבנים אשר עברו תמ"א 38 נדרשת הוצאה של טופס 4.
כאמור, בדומה למבנים חדשים, גם במקרים אלו, הרשות המקומית תבקש למעשה, להבטיח כי המבנה עומד בכל הקריטריונים הנדרשים וכי השינויים אשר בוצעו במבנה, נעשו בהתאמה להיתר הבנייה אשר ניתן על ידה.
מבחינת הפרוצדורה אותה יש לעבור לצורך קבלת אותו טופס 4 ובכן, מדובר בפרוצדורה הדומה לזאת הנדרשת במבנים חדשים – גם במקרה שכזה, יש צורך לצרף אישורים אשר אמורים להינתן על ידי בעלי המקצוע הרלוונטיים. 
יחד עם זאת, במקרים רבים האישורים אותם יהיה צורך להשיג, יהיו חלקיים בלבד (בהשוואה לאלו אותם יהיה צורך להציג במקרים בהם מדובר בבית חדש) – בלא מעט מקרים, יידרשו רק אישורים עבור החלק במבנה בו בוצעו השינויים ולא עבור כלל המבנה. 

כמה זמן לוקח לקבל טופס 4?
בכדי לקבל את התמונה המלאה לגבי משך הזמן הלוקח עד לקבלת טופס 4, חשוב להבין תחילה את השלבים בתהליך.
אז לאחר שנמסר הטופס עם כל האישורים הרלוונטיים הנדרשים, אשר אמורים להיות מצורפים אליו, הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, אמורה לשלוח מפקח מטעמה, אשר תפקידו הוא לוודא, כי כל האישורים אכן תואמים את המציאות והינם בעלי תוקף.
אם וכאשר, המפקח מאשר שאכן כך הדבר, המסמכים אמורים לעבור לרשות המקומית, אשר אמורה גם היא לאשר את המבנה.
כאמור, בשלב הזה, יש לעבור בין כל המחלקות הרלוונטיות ברשות המקומית, על מנת לקבל את כל החתימות והאישורים הנדרשים, במגוון רחב של היבטים שונים ובין היתר: איכות הסביבה, רישוי בנייה, שיפור פני העיר ועוד..
יש לקחת בחשבון, כי הליך זה יכול להתעכב ובמהלכו יכול לעלות הצורך באישורים נוספים – וכמובן, שאישורים נוספים, דורשים זמן נוסף.
רק אחרי שכל המחלקות ברשות המקומית, סיפקו את האישורים הרלוונטיים, ניתן כאמור, לחבר את המבנה לתשתיות והתהליך יגיע סוף כל סוף לסיומו.
מבחינת הזמנים, הרי שאורך התהליך, תלוי במידה רבה גם ברשות המדוברת ובאופן ההתנהלות שלה.
התהליך יכול לקחת שבועות בודדים (ואפילו פחות מכך) ויכולים לחלוף גם חודשים לא מועטים עד לקבלתו – כמובן, אם עולים עיכובים כתוצאה מגילוי של ליקויים או כתוצאה מצורך בקבלת אישורים נוספים, יש לקחת בחשבון, כי התהליך יתעכב אף יותר. 
כאמור, יש פעולות בהן כל אחד יכול לנקוט, על מנת לקצר את התהליך – הראשונה, היא בחירת אנשי המקצוע הטובים והמקצועיים ביותר: מפקח בנייה, אדריכל, מודד, אינסטלטור וכו.. אנשי מקצוע אלו יהיו ערוכים לבצע את הבדיקות הנדרשות בצורה מעמיקה ומדויקת ויעשו כל אשר ביכולתם בכדי למנוע מצבים בהם הרשות תגלה ליקויים או גורמים מעכבים אחרים.
הפעולה השנייה היא לדאוג שהטופס מוגש בצורה המבוקשת ושכל האישורים הנדרשים מצורפים אליו – מי שמתקשה בשלב זה, או לא בטוח מה הוא צריך לעשות ואיך הוא אמור לפעול, מומלץ עבורו שייוועץ בחברה מנוסה ובעלת מוניטין בתחום או באיש מקצוע, אשר בקיא בכל הנושא של הגשת טופס 4 וכחלק מכך, יהיה מוסמך ללוות אותו לאורך כל התהליך. 

האם ניתן לאכלס מבנה ללא טופס 4?
ובכן, התשובה לשאלה זאת היא חד משמעית לא! אכלוס המבנה ללא טופס 4 המוגש בהתאם לחוק, יהווה עבירה פלילית ויש לא מעט צעדים אשר עלולים להינקט כנגד של אדם אשר יבחר לעשות זאת.
יש לקחת בחשבון, כי רשויות התכנון מקפידות על אכיפת התקנות ולו מהסיבה, כי אכלוס מבנה ללא טופס 4, עלול פשוטו כמשמעו, לסכן חיים.
מכיוון שאף אדם לא ירצה לסכן את חייו, את חיי משפחתו או את חייהם של אנשים אחרים, מומלץ לא לנסות להתחמק מהטופס או לחפש מיני קיצור דרך ויש לפעול על מנת לעשות את הנדרש, על פי חוק.
וכאן שוב חשוב להדגיש, שמאחורי הטופס הזה עומד רציונל וגם אם הדרך להשלמתו נראית ארוכה, אם פועלים נכון ומגייסים לצורך כך את אנשי המקצוע הנכונים, ניתן יהיה להשלים את התהליך בזמן יחסית קצר (יש לא מעט מקרים בהם אנשים קיבלו טופס 4 בפרק זמן של בין שבוע לחודש אחד בלבד).

טופס 4 – להתרגש או להילחץ?
מצד אחד, טופס 4 מבשר על סוף הפרויקט ועל כך שעוד מספר שבועות או חודשים, ניתן יהיה סוף סוף לעבור לחיות בבית החדש וליהנות ממנו – ורק המחשבה לבדה, יכולה לטמון בחובה התרגשות גדולה עבור העומדים מאחורי אותו הפרויקט.
יחד עם זאת, מי שנחשף לכל הבירוקרטיה אותה הוא צריך לעבור בדרך לקבלת הטופס, על כל האישורים המהווים חלק ממנו, יכול למצוא את עצמו נלחץ מהסיטואציה.
ובכן, אין ממש סיבה להילחץ, ראשית כל, אם יש לצידכם חברה מקצועית ומנוסה, אתם יכולים להיות רגועים שהיא לא תעזוב אתכם גם בשלב זה של המסע ותסייע לכם לעבור את התהליך בצורה מהירה ביותר ועל הצד הטוב ביותר.
אם אין לצידכם חברה שכזאת, כל שאתם צריכים לעשות, זה פשוט להיצמד להנחיות, לגייס את אנשי המקצוע הטובים ביותר לצורך מתן האישורים ולקוות לטוב – וברוב המקרים, הכול באמת יסתדר על הצד הטוב ביותר.
לכן, אם אתם שואלים את עצמכם אם להתרגש או להילחץ, תמיד תבחרו באפשרות אשר תגרום לכם להרגיש טוב יותר – זכרו, שגם אם תתקלו בעיכובים כאלו ואחרים באישור הטופס, אתם עדיין נמצאים בישורת האחרונה והרגע בו תזכו לשמוע את צמד המילים "בשעה טובה", על השלמת בניית הבית החדש ומעבר אליו, קרוב אליכם יותר מתמיד.

לסיכום
אם זאת הפעם הראשונה בה אתם מבינים את המהות העומדת מאחורי טופס 4 ואולי גם מבינים מה אתם אמורים לעשות על מנת לקבל אותו, מאוד יכול להיות שתמצאו את עצמכם קצת נלחצים מקריאת מילים אלו.
ובכן, אם במהלך הפרויקט הקפדתם להסתייע באנשי מקצוע מנוסים ובעלי תודעת שירות גבוהה, אתם יכולים להיות שקטים, מכיוון שכפי שהם דאגו וסייעו לכם בשלבים אחרים בהליך הבנייה, הם ידאגו ללוות אתכם גם בדרך אל קבלת טופס 4.
מעוניינים בפרטים נוספים על טופס 4? רוצים להבטיח את השירות המקצועי והאיכותי ביותר בהליך החשוב והמרגש של בניית הבית שלכם (על כל השלבים המהווים חלק ממנו)?
מוזמנים ליצור קשר כבר היום עם חברתנו, הצוות המקצועי, האדיב והמנוסה של החברה, ישמח לעמוד לשירותכם, להקשיב לכם ולהשיב לכם על כל שאלה.